Вася Банкова

Позиция

Чл-кор., проф. ДБН Вася Банкова е завършила ВХТИ – София със специалност Органичен синтез. Научните ѝ интереси са насочени към търсенето на нови биологично активни вещества от неизучени природни източници (ендемични растения, гъби, пчелни продукти), както и към създаване на модерни и надеждни методи за качествен и количествен анализ на такива съединения в сложни природни екстракти. Специално внимание в своите изследвания тя отделя на прополиса – на неговия химичен състав, растителен произход, биологична активност и стандартизация.

Съвсем наскоро в САЩ получи предварително одобрение първата в света ваксина за пчели, разработена от млада биотехнологична компания в щата Джорджия. Тя е създадена с цел да предотврати загиването на пчелните семейства от американски гнилец, бактериално заболяване, което поразява пчелните ларви (пило).

Болестта е сериозено изпитание за пчеларите, тъй като е силно заразна и на практика няма лечение. Единственият метод за борба с нея е изгаряне на колонията от заразени пчели заедно с кошерите и оборудването и третиране на близките колонии с антибиотици. Както е известно обаче, присъствието на антибиотици в пчелен мед и други пчелни продукти е забранено в Европейския съюз.

Защо е толкова важно да се намери средство срещу тази „чума“ по пчелите? Тя засяга на само производителите на мед. Опрашването от различни животни (насекоми, птици, прилепи и др.) е важно за размножаването както на основни селскостопански култури, така и на повечето диви растения. Всъщност около две трети от цъфтящите растения се нуждаят от опрашители. А най-съществената роля в този гигантски природен процес имат насекомите опрашители и особено – пчелите. Медоносните пчели и преди всичко познатата ни европейска пчела Apis mellifera са ефикасни и масово разпространени опрашители в световен мащаб. Поради това може да се каже, че медоносните пчели са сред най-важните селскостопански животни въобще. За съжаление те са атакувани от множество патогени като вируси, бактерии, гъбички и паразити, които представляват значителна заплаха за здравето на пчелните семейства. Поради жизненоважната роля, която тези ценни насекоми играят в опрашването на селскостопански култури и диви растения, здравето на пчелите пряко засяга както устойчивото и печелившо селско стопанство, така и опазването на много екосистеми. Американският гнилец все още е сред най-опасните и стопански значими болести по пчелите. Причинител е грам-отрицателната бактерия Paenibacillus larvae. Тя не просто убива заразените ларви, но на практика е смъртоносна за целите пчелни семейства, тъй като изгарянето на заразените колонии, заедно с кошерите, засега е единствената работеща мярка за контрол на заболяването. Ето защо американският гнилец е наистина сериозен проблем за пчеларите по целия свят. Съгласно БАБХ американският гнилец има широко разпространение и в България. Затова борбата с него е важна и е включена в Националната профилактична програма за задължителни мерки за профилактика и борба с болестите по животните още през 2014 г. Очевидно намирането на начин да се предотврати предаването и разпространяването на заболяването е от съществено значение както за пчеларството, така и за много отрасли на растениевъдството. Затова създаването на ваксина против американския гнилец се посреща с одобрение и надежда от пчеларската общност в цял свят.

Хавиер Ернандес Лопес и сътрудниците му Улрике Рисбергер-Гале и Волфганг Шули от университета в Грац откриха начин за борба с американския гнилец.

Но как могат да бъдат ваксинирани пчелите? Очевидно, не можем да гоним всяка пчеличка и да я инжектираме. Освен това доскоро се предполагаше, че насекомите нямат имунна памет, тъй като за разлика от гръбначните животни нямат специализирани клетки за това. Ето защо техният най-добре проучен еволюционен отговор срещу патогени е повишеният основен имунитет. Все повече доказателства сочат обаче, че много насекоми, между които и пчелите, също проявяват форма на имунна памет, при която предшестващо излагане на ниска доза патоген осигурява защита срещу последваща инфекция от същия патоген. Тази защита действа и в следващото поколение. На базата на това през 2014 г Хавиер Ернандес Лопес (Javier Hernández López) и сътрудниците му от Университета в Грац (Австрия) установяват, че пчелните ларви могат да бъдат защитени от инфекция с P. larvae ако пчелата майка се инжектира с умъртвени бактерии. Този метод обаче има практически ограничения, той е вреден за майката, тъй като нараняването и стресът при инжектирането влияят много неблагоприятно върху здравето и оцеляването на майките.

Под научното ръководство на д-р  Далиал Фрайтак биотехнологичният стартъп Dalan Animal Health успя да превърна научното откритие в практична и използваема ваксина за насекоми.

Решението вече е намерено – фирмата Dalan Animal Health, САЩ) е разработила ваксина под ръководството на д-р Д. Фрайтак (Dalail Freitak) от същия университет.  Фирмата е биотехнологичен стартъп, базиран в Атина (щата Джорджия, САЩ), като в него се обединяват усилията както на учени от университета в Грац (Австрия) така и на специалисти от испански агроекологичен изследователски център от областта Кастилия – Ла Манча в Испания. Прилагането на ваксината става твърде лесно на практика. Неактивните бактерии се инжектират в пчелното млечице, с което пчелите работнички хранят пчелата майка. Поглъщайки храната, тя запазва част от ваксината в яйчниците си и това дава на поколението ѝ – пчелните ларви – имунитет към болестта, когато се излюпят, като намалява смъртността. Новата ваксина може да отбележи „вълнуваща крачка напред за пчеларите“, каза членът на борда на асоциацията на пчеларите на щата Калифорния Тревър Таузер в специално изявление. „Ако можем да предотвратим инфекция в нашите кошери, ние ще можем да избегнем сериозни загуби и да съсредоточим енергията си върху други важни елементи за поддържане на пчелите ни здрави“, каза той. Засега Dalan Animal Health планира да разпространи ваксината „в ограничени рамки“ на фермери пчелари и обяви, че продуктът вероятно ще бъде достъпен за закупуване в САЩ още тази година.