Българският отбор по синтетична биология, съставен от студенти от Софийския университет “Св. Климент Охридски” и от Техническия университет в София, спечели сребърен медал на финалите на световното състезание iGEM – най-голямата международна надпревара в тази научна област.

Проектът, който донесе отличието на студентите, е силно обвързан с наложилата се епидемична обстановка и с повишаващото се количество на прием на антибиотици. Известно е, че спорадичният и прекомерният прием на антибиотици често води до предизвикването на антибиотична резистентност и в даден момент антибиотиците спират да действат.

В рамките на големия проблем за антибиотичната резистентност, отборът на България се е фокусирал върху идентифицирането на специфични гени, обуславящи въпросната резистентност. Проектът дава научната основа за създаването на информационна база за лесно определяне на правилната антибиотична терапия. На базата на получените резултати, научните среди в света могат да преразгледат цялостния процес на създаването на антибиотици.

Работата на отбора е била фокусирана върху два ключови подхода за изследване на антибиотичната резистентност. Първият се основава на откриването на специфични гени, които я обуславят, а вторият се концентрира върху откриването на мутации, променящи нормалните белтъци на бактериите по начин, който ги прави устойчиви.

Инженерът на отбора Александър Попов е разработил и система, базирана на компютърно зрение, позволяваща да се наблюдава скоростта на растеж на клетки.

В отбора са студентите от СУ и от ТУ-София: Теодора Гамизова – магистър в “Генно и клетъчно инженерство” – капитан на отбора; Александър Попов – бакалавър в “Мехатроника”; Пасхалина Карадакова – магистър в “Генно и клетъчно инженерство”; Ива Владимирова – бакалавър в “Молекулярна биология”; Паула Николова – бакалавър в “Молекулярна биология”; Росен Иванов – магистър в “Клетъчна биология и патология”; Джонг Парк – магистър в “Биохимия”.

Инструкторите на отбора са: Микаела Станчева – магистър в “Генетика и геномика”, и Антонио Стоичков – бакалавър във “Философия”, а ръководителите на отбора са гл. ас. д-р инж. Борис Киров и гл. ас. д-р Славил Пейков.

iGEM е световно състезание по синтетична биология с дългогодишна история и е единственото по рода си. То дава възможност на участниците да се включат в разработването на цялостни научни проекти за решаването на световни проблеми. В последното издание на състезанието са участвали над 350 тима от света, представляващи както отбори от малки университети, така и от Харвард и от Масачузетския технологичен институт. Финалите на състезанието са се състояли дистанционно.

Това не е първото участие на България в състезанието. Досега българският отбор има спечелени два бронзови и един сребърен медал.